Restaurace Rudý Baron

Amerika

Amerika

Restaurace Rudý Baron
Amerika Františkovy Lázně
Tel.: +420 354 535 535
Mob.: +420 603 555 700

Mapa

www.rudybaron.cz info@rudybaron.cz

Historie

Kdo byl Rudý Baron ?

4-1-rudy-baron.jpg
4-2-letadlo-kopie.jpg
Rytmistr Manfred Albrecht svobodný pán z Richthofenu - nositel řádu Pour le Mérite, osmdesátinásobný vítěz ve vzdušném boji, nejúspěšnější prvoválečný stíhač a národní hrdina zvaný Rudý Baron.
Narodil se 2. května 1892 v německém Breslau (nyní polská Vratislav) jako druhé ze čtyř dětí důstojníka kavalérie Albrechta von Richthofena a jeho ženy Kunigunde, rozené von Schickfus und Neudorff. Ve věku devíti let se přestěhoval se svou rodinou do Svídnice. Jako mladý se zajímal o lov a jezdectví. V roce 1911 vstoupil do pruského hulánského regimentu cara Alexandra III. Na začátku první světové války byl Manfred von Richthofen průzkumníkem na východní frontě. V roce 1915 požádal o převelení k leteckým silám. Když v roce 1915 skládal mladý pruský šlechtic Richthofen pilotní zkoušky, byl ve svém kursu všeobecně považován za nemehlo. V průběhu výcviku se mu totiž podařilo zničit dvě letadla a samotné zkoušky složil s odřenýma ušima napodruhé.
Letecké eso by v něm tehdy rozhodně nikdo nehledal. Také proto si na svůj první stíhací stroj musel hodnou chvíli počkat. To, že se nakonec stal nejlepším letcem celé světové války a získal nejvyšší německé vyznamenání, Modrého Maxe, přičítají odborníci jednak obrovskému odhodlání, ale hlavně vysokému sebevědomí. Když se například jako nováček dozvěděl, že se kolegové po každém desátém vítězství obdarovávají stříbrným pohárem, nechal si jich z domova poslat do zásoby rovnou deset.
Nejdříve, od června do srpna 1915 sloužil jako pozorovatel u Fliegerabteilung 69 při letech nad východní frontou. Poté byl převelen do Francie, kde co by pozorovatel sestřelil francouzský Farman. V říjnu 1915 byl vycvičen na pilota a v březnu 1916 se přidal ke Kampfgeschwader 2, u níž létal na dvoumístných Albatrosech C.III.
Druhý, stále ještě neoficiální sestřel zaznamenal Richthofen 26. dubna 1916, kdy nad Fort Douaumont "sundal" francouzský Nieuport. To již létal na jednomístném jednoplošníku Fokker. Klíčové bylo pro Richthofena setkání s Oswaldem Boelckem v říjnu 1916, který si jej vybral do nově uskupené Jagdstaffel 2. Své první vzdušné vízětství Richthofen zaznamenal nad francouzským Cambrai dne 17. září 1916.

V červnu 1917 byl Richthofen jmenován velitelem nově zformované Jagdgeschwarder 1, která později vešla známost pro pestré pomalování jednotlivých strojů jako Richthofenův nebo též Létající cirkus a její velitel si vysloužil přezdívku Rote Baron (Rudý Baron), podle červeně zbarveného Albatrosu D.II, na kterém létal až do září 1917, kdy získal zbrusu nový trojplošník Fokker Dr.1

Kariéra Manfreda von Richthofena se odehrávala v době, která naposledy popřála rytířskému boji muže proti muži. Ne na zemi (tam by na ně v běsnění statisíců nebylo místo), ale na nebi. Náhradou za válečného koně získali mladí muži stíhací letadlo, místo kovové přilbice si navlékli letecké kukly a dobrodružství mohlo začít. Nebe se tak stalo úplně posledním místem, kde mohli tito novodobí Rolandové hrdinně zápolit pod svým jménem ve svých barvách či s vlastním erbem, nikoli jako anonymní vojáci nespočetné armády. A byl to právě on, Manfred von Richthofen alias Rudý baron, kdo se stal mezi jmény jako Roland Gaross, Fonck, Mannock, Mc Cudden, Udet či Guynemer tím nejslavnějším. Jeho přezdívka je trochu nepřesná, protože nebyl baron, ale "freiherr" neboli svobodný pán. Jeho letadla však byla ostře červená, jakoby znamenala, každý kdo si troufne, mne vždy najde. Jeho odvaha byla zcela na místě - od svého prvního sestřelu na podzim roku 1916 až do své smrti v dubnu 1918 totiž získal rovných osmdesát vítězství a stal se tak nejúspěšnějším pilotem první světové války (Nejen první světové války, jeho rekord nebyl do dnešní doby překonán).
O tom, kdo nakonec vlastně zvítězil nad proslulým rudým trojplošníkem, se vedly celá desetiletí diskuse. Za úsvitu 21. dubna 1918 Richthofen vzlétl k hlídkovému letu do prostoru Sailly-le-Sec. Pojednou se na obloze objevily dva Camely z 209. perutě Royal Air Force, pilotované Kanaďany - poručíkem W. R. Mayem a kapitánem A. Roy-Brownem. Po krátkém souboji byl Richthofen sestřelen a dopadl k australské dělostřelecké baterii. Za přemožitele byl dlouho považován britský stíhač Brown. Pozdější exhumace však prokázala jediný smrtelný zásah, a to ze země. Král vzduchu tak zůstal v leteckém boji neporažen, zasažen jen náhodnou střelou. Není bez zajímavosti, jak ona jediná zbloudilá rána Rudého Barona zabila. Jeho tělo bylo nalezeno nepoškozené, pouze v místě srdce byl jediný čistý průstřel...
Respekt si nezískal jen doma, ale i u soupeřů. Svědčí o tom například fakt, že jeho vlastní životopis vyšel v Británii už před koncem I. Světové války. Po smrti mu Britové vystrojili pohřeb se všemi vojenskými poctami (zemřel na jejich území) a projevili soustrast jak jeho jednotce, tak i rodině. On sám si svých nepřátel nesmírně vážil.

Zpět

Živá hudba

Letní terasa

Milý personál